słońce

Witamina D: Chwytaj słońce w lato!

W okresie jesienno-zimowym za niedobór witaminy D w organizmie odpowiada głównie…słońce. A ściślej rzecz ujmując jego brak. Dlatego tak ważne jest odpowiednie i regularne dostarczanie jej w postaci dostępnych suplementów. Co to właściwie oznacza i dlaczego witamina D jest nam tak potrzebna?

Witamina D i jej wpływ na organizm

Witamina D jest o tyle intrygująca, że efektów jej niedoboru nie zobaczymy szybko. Dlatego właśnie tak często nie zwracamy szczególnej uwagi czy jest jej w naszym organizmie odpowiednia ilość. A to duży błąd, bo w perspektywie czasu może doprowadzić do sporych problemów zdrowotnych.

Witaminy D potrzebują przede wszystkim kości! Jeśli w przyszłości nie chcesz zmagać się z osteoporozą czy doświadczyć większego ryzyka częstszych złamań z powikłaniami to warto zadbać o odpowiednią suplementację tej witaminy. Odpowiednia ilość witaminy D hamuje rozwój chorób autoimmunologicznych i nowotworowych (rak sutków, jelita grubego  czy prostaty). A zapewne nie muszę Wam wyjaśniać jak groźne są to choroby. Ale jeśli przyda Wam się jeszcze kilka powodów do baczniejszego zatroszczenia się o poziom witaminy D w organizmie to dodam, że jej brak oddziałuje także na choroby endokrynologiczne (zaburzenia hormonalne), metaboliczne, sercowo-naczyniowe czy neuropsychiatryczne. Brzmi nieciekawie prawda? Niestety to nie są kwestie oderwane od rzeczywistości, tylko jak najbardziej realne zagrożenia…

W okresie wiosenno-letnim zapomnij o suplementacji Witaminy D

…i wystaw swoje ciało na słońce! Naprawdę nie trzeba wiele, by żyć zdrowo i ten stan zachować przez wiele lat. Wystarczą proste środki. Co prawda nasz klimat nie daje wielu miesięcy słońca, więc ważne jest, aby w momencie, gdy wysuwa się zza chmur maksymalnie z niego czerpać. Nie kryjcie od razu całego ciała filtrami UV. 15-20 minut spaceru z odkrytymi ramionami i podudziami bez filtra to zbawienna dawka witaminy D dla organizmu. Wystarczy tylko tyle, by być zdrowym i czuć się zdrowo!

Witamina D

Jesień i zima komplikują sprawę

Jak wiadomo wszystko co dobre szybko się kończy. Rok czekamy na okres wakacyjny, a jak już nadchodzi to zanim się obejrzymy już czas wyprawiać dzieci do szkoły. 😉 Słońce zastępuje porywisty wiatr, deszcz i śnieg. Jednym słowem – dni krótkie, szare i jakieś takie pesymistyczne. A samopoczucie swoją (znaczącą) rolę w kwestii stanu zdrowia odgrywa.

Samopoczucie zawsze jakoś możemy sobie poprawić. Relaksujący masaż, romantyczny wieczór w towarzystwie partnera, ulubione wino czy pielęgnowanie własnych pasji. Witamina D jednak w tym okresie z organizmu ucieka i chcąc nie chcąc – warto zadbać o suplementację farmakologiczną.

  • Warto dodać, że witaminę D3 można dostarczyć organizmowi spożywając produkty bogate w tłuszcze, ryby morskie czy żółtko jaj.

Witamina D

Suplementacja witaminy D

Rekomendacje dawkowania dla mieszkańców dla Europy Środkowej (w tym Polski) wyglądają następująco:

  • dziecko do 6 miesiąca – 400 IU (1 IU =0,025 µg) na dobę
  • dziecko do 12 miesiąca – 400-600 IU na dobę
  • dzieci i młodzież do 18 roku życia – 600-1000 IU na dobę
  • dorośli – 1500-2000 IU na dobę*
  • kobiety w ciąży – 1500-2000 IU na dobę (nie później niż od drugiego trymestru ciąży)*
  • seniorzy – 800-2000 IU na dobę (przez cały rok)*
  • osoby otyłe – 2000-4000 IU na dobę
    * wartości zależne od masy ciała. Dokładne dawkowanie należy zawsze ustalić z lekarzem.

Wybór formy dostarczania organizmowi witaminy przez suplementację jest dość szeroki (krople, kapsułki, tabletki czy krople wyciskane z kapsułek typu twist-off).  Najważniejsza jest jednak dawka cholekalcyferolu (witamina D3) odpowiednia dla indywidualnych potrzeb z uwzględnieniem takich elementów jak: masa ciała, wiek, dieta, czas eksponowania ciała na słońcu, schorzenia towarzyszące).

Witamina D posiada najlepsze wchłanianie, gdy zażywana jest podczas posiłku. Preparaty z witaminą to: D-Vitum,  Vitrum D3, Vita buer D3, Vita D krople.

***

Zapewne wiecie już, że nie jestem zwolenniczką suplementacji. Kiedy można należy jej unikać. Jednak witamina D jest jednym z tych przypadków, w których bez niej możemy mieć w przyszłości sporo problemów ze zdrowiem. I przypominam do znudzenia – jak jest słoneczko to lećcie na spacer! 😉

 

  • Judyta Kowalska

    Ja wolę sprawdzony suplement, który ma wiele witamin i poprawia moje samopoczucie – Bee Pearl. Jest godny polecenia.

Możesz lubić również

Here you can find the related articles with the post you have recently read.